نور خطی یا لاینر چیست؟

نورپردازی مدرن، مهم ترین قسمت از هویت هر سازه مدرن به شمار میرود و برای خلق نتیجه ای متفاوت نیاز به استفاده از محصولات، متریال و روش های متفاوت و جدید امری بدیهی است. نور خطی یا “لاینر” یکی از بهترین و مبتکرانه ترین محصولات صنعت نورپردازی که به شما اجازه میدهد علم نورپردازی ، معماری و طراحی دکوراسیون را با هم تلفیق کرده و نتیجه ای منحصر به فرد و زیبا در قالب خطوط روشن بر روی دیوار های ساختمان خلق نمایید!

لاینر نوری توکار یا روکار

نور خطی را میتوان به طور کلی به سه قسمت تقسیم بندی کرد :

1. فریم لاینر ( linear frame ) :

یک قاب فلزی، معمولا از جنس آلومینیوم در قطر های گوناگون ( معمولا بین 2 تا 7 سانتی متر ) که به صورت روکار یا توکار ( recessed mount ) بر روی دیوار ها نصب شده و ریسه ( LED strip ) یا SMD در داخل آن قرار میگیرد.

دیفیوزر (linear diffuser ) :

تلق مخصوص فریم و با قطر یکسان ، معمولا از نوع تلق مات که با توجه به ابعاد مورد نیاز برش داده شده و روش فریم لاینر را می پوشاند تا ضمن کامل کردن قاب نور خطی ، به خلق نور یکنواخت ( dotless light ) در هنگام روشن بودن ریسه و هماهنگی بیشتر فریم با دیوار ها در هنگام خاموش بودن لاینر کمک کند.

لاینر توکار و روکار

ریسه ال ای دی ( LED strip ) یا SMD :

اصلی ترین قسمت نور خطی و منبع تامین کننده ی نور، ریسه LED با قابلیت برش و دارا بودن انعطاف لازم در داخل فریم نصب شده و لاینر را روشن میکند.
با استفاده از ریسه های متفاوت شما میتوانید جنس نور ( spectrum ) ، شدت نور ( brightness ) و تکنولوژی لاینر را به دلخواه خود تعیین کنید!

انتخاب نوع ریسه جهت تعیین جنس نور:

ریسه های ال ای دی با توجه به نوع چیپ ( LED chip ) و یا نگین LED تشکیل دهنده ، ولتاژ مصرفی و تعداد ردیف ها قدرت خلق طیف های متفاوتی از نور را دارند و با تعیین نوع ریسه مورد استفاده در لاینر ، شما میتوانید خروجی نور خطی خود را مشخص کنید.

نورخطی ، چراغ خطی توکار ، انواع لاین نوری

 

تعیین تراکم ( quantity/m ) ریسه نورخطی جهت تعیین شدت نور:

تعداد چیپ و یا LED موجود در هر متر از هر نوع ریسه نواری، شدت نور آن ریسه را تعیین میکند.
برای مثال تراکم 240 برای تامین نور محیط بسیار مناسب خواهد بود اما در صورت قرار گرفتن در معرض دید مستقیم برای مدت طولانی میتواند آزار دهنده باشد

تعیین تکنولوژی لاینر:

ریسه های ال ای دی برای تولید روشنایی از تکنولوژِی های گوناگون بهره میبرند که لزوما در خروجی آنها تفاوتی ایجاد نمیکند اما میتوان خروجی های متفاوت را با توجه به تکنولوژی به این گروه بندی ها تقسیم کرد:

قیمت و خرید انواع لاین نوری ، نورمخفی

1. SMD های عادی 220 ولت :

با امکان تامین روشنایی ، امکان انتخاب CCT نور ( به شکل ثابت ) بین رنگ های سفید ، آفتابی و نچرال و تنظیم شدت نور ( brightness ) تنها با استفاده از دیمر های آنالوگ ( دیمر پتانسیومتری )

مزایا استفاده از نور خطی 220 ولت :

چنانچه نیاز به اجرای لاینر در ابعاد گسترده و متراژ بالا داشته باشید، استفاده از LED با برق 220 ولت برای شما صرفه اقتصادی بیشتر ، نصب و سیم کشی آسان تر و حق انتخاب های بیشتری را به دنبال خواهد داشت

معایب استفاده از نورخطی 220 ولت :

در صورت استفاده از لاینر برای محیط داخلی ، استفاده از اس ام دی ( SMD ) با برق 220 ولت ممکن است منجر به خطرات جانی شود.
درجه محافظتی این محصولات پایین تر بوده و به علت قرار داشتن در معرض نوسانات برق شهری ، معمولا سوخت و سوز بسیار بیشتری دارند.
امکان کنترل شدت نور در این نوع شلنگی و نواری محدود بوده کنترل به صورت دیجیتال برای آنها ممکن نیست و تنها با استفاده از کلید های سنتی ( light switch ) میتوان نور های خطی را روشن و خاموش نمود و حرارت بسیار بیشتری تولید میکنند.

قیمت و خرید انواع لاین نوری و نورخطی

2. ریسه نواری 12 ولت تک رنگ با قابلیت دیم پذیری ( dimmable ) و کنترل دیجیتال

مزایا استفاده از نورخطی 12 ولت :
  • بدون خطر برق گرفتگی و امکان نصب در هر محیط با درجه حفاظتی مناسب
  • عمر بسیار بیشتر به دلیل استفاده از منبع تغذیه و تکنولوژی روز
  • مصرف برق بسیار کمتر
  • تولید گرمای کمتر و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد فریم نور خطی
  • امکان دیم کردن لاینر با استفاده از دیمر دییجتالی، ریموت، نرم افزار موبایل و…
  • امکان نصب ریسه سه رنگ سفید ( white ) آفتابی ( warm white ) نچرال ( natural light ) و کنترل هوشمند از طریق دیمر CCT
  • مزایای کنترل هوشمند مثل تایمر، دستور صوتی، کنترل اینترنتی و …
  • امکان برش 2.5 سانتی برای استفاده در ابعاد سفارشی
معایب استفاده از نورخطی 12 ولت  :
  • این نوع ریسه از قیمت بالاتری نسبت به نواری 220 ولت برخوردار است
  • هزینه منبع تغذیه ( سوئیچینگ یا آداپتور ) افزوده میشود.

انواع چراغ های خطی لاینر ، فروش لاین نوری

3. ریسه های RGB و RGBW 12 ولت دیم پذیر با قابلیت تغییر رنگ و کنترل هوشمند:

استفاده از این نوع ریسه برای لاینر و نور خطی رایج نیست اما در موارد خاص و در صورت نیاز به استفاده از لاینر رنگی، این نوع نواری میتواند انتخاب مناسبی برای روشن کردن نور خطی شما باشد.

نور خطی لاینر حرکتی

علاوه بر تمامی تکنولوژی های قید شده ، برای تامین روشنایی لاینر میتوان از ریسه های تک رنگ برنامه پذیر استفاده کرد که به شما امکان اجرای لاینر حرکتی توکار و روکار را خواهد داد!
استفاده از نواری تک رنگ آدرس پذیر مفهوم لاینر و نور خطی را به کلی تغییر داده و آنرا از یک منبع نوری به یک روش مدرن و تعاملی برای نورپردازی هوشمند تبدیل میکند.
از لاینر آدرس پذیر میتوانید در راهرو و راه پله ها جهت نمایش مسیر حرکت و روشن کردن قدم به قدم محیط استفاده کنید و در محیط های مسکونی از جلوه های بصری جذاب و منحصر به فرد این نور خطی لذت ببرید!

بهترین تولیدکننده لاین نوری مشهد

نکات مهم در مورد استفاده از لاینر آدرس پذیر حرکتی:

تعداد پیکسل :

ریسه های آدرس پذیر، در دو سطح الکتریکی و منطقی کار میکنند.
به این معنا که در هنگام طراحی لاینر آدرس پذیر، در نظر گرفتن تعداد پیکسل های هر خط و مقایسه این اعداد با تعداد پیکسل پشتیبانی شده توسط نوع کنترلر مورد استفاده امری بسیار ضروری است .
و در صورت انتخاب کنترلر نا مناسب لاینر های آدرس پذیر شما به درستی عمل نخواهند کرد

سیم کشی مقطعی :

در بسیاری از ریسه های ال ای دی 12 و 24 ولت ، افت ولتاژ در متراژ های بالا مشاهده میشود .
بنا بر این چنانچه قصد اجرای لاینر آدرس پذیر حرکتی را دارید حتما یک خط ولتاژ جداگانه در فریم لاینر تعبیه کنید تا بتوانید در صورت لزوم با سیم کشی مقطعی از یکنواخنتی نور ریسه اطمینان حاصل کنید

مشورت با متخصص :

علم الکترونیک ، برق و نورپردازی سه علم متفاوت هستند و حتی متخصصین الکترونیک از موضوعات جزئی و تخصصی نورپردازی الکترونیکی آگاهی ندارند.
به همین دلیل در پروژه های نورپردازی مدرن و هوشمند مانند نور خطی حرکتی حتما پیش از اجرای پروژه با متخصصین فعال در حرفه نورپردازی مشورت نمایید.

 

قیمت و خرید چراغ خطی ال ای دی ،چراغ خطی و لاینری