LED نواری آر جی بی و پیکسلی – شباهت ها و تفاوت ها

امروزه تابلوسازی و لوازم تابلو led نیز مثل سایر جنبه های زندگی ما تحت تاثیر پیشرفت فناوری قرار گرفته است. فناوریهای روشنایی مدرن و خاص به مراتب از فناوری لامپهای رشته ای که کارایی کمتری نسبت به لامپهای LED دارند، فراتر رفته است. بازار تقاضای محصولات ال ای دی با سرعت خیلی بالایی در حال رشد و پیشرفت است، و تقریبا روزانه محصولات جدیدی تولید می شوند. وقتی کاربران محصول مورد نظر خود را جستجو می کنند، اغلب توضیحاتی می بینند که شامل: عبارات “ال ای دی نواری پیکسلی” یا “ال ای دی نواری آر جی بی RGB ” می باشد. نیاز است بدانید علی رغم شباهتهای معمول بین این دو مدل از انواع ال ای دی های نواری، آن ها ویژگیهای مختلفی دارند.

نواری برنامه پذیر فول کالر ، نواری آی سی دار ، نواری آر جی بی

ال ای دی نواری پیکسلی آر جی بی یا SMART RGB LED STRIP چیست؟

نوار ال ای دی RGB هوشمند(در ایران با نام ال ای دی نواری آی سی دار / پیکسلی pixel strip LED شناخته می شود.) در واقع یک رشته بلند و دارای انعطاف از ال ای دی ها می باشد که می توان برای هر کدام یک از ال ای دی های آن به صورت جداگانه رنگ مشخصی قرار داد (به همین دلیل به آن هوشمند گفته می شود.) با تغییر مقدار رنگ قرمز، سبز و آبی (RGB) در هر ال ای دی، تلفیق رنگ های بسیای به دست می آید. تراشه های بین ال ای دی ها فرمانهای صادر شده از یک کنترلر را اجرا می کنند. این نوع کنترلر می تواند از نوع Arduino یا میکروکنترلرهای دیگر یا کنترلر مخصوص ال ای دی نواری IC دار که مختص نوارهای ال ای دی طراحی شده اند، باشد.

گیف نواری آر جی بی ، گیف نواری rgb

نواری آر جی بی هفت رنگ ، نواری تک رنگ

LEDهای نواری مورد نظر در پیکربندی های مختلفی عرضه می شوند. برخی از منبع تغذیه ۱۲ ولتی استفاده می کنند و برخی از منبع ۵ ولتی استفاده میکنند. همین طور در برخی از آن ها ال ای دی ها دوتا دوتا جدا می شوند و در بعضی دیگر سه تا سه تا جدا می شوند. درجات متفاوتی از خاصیت ضدآب بودن  (برای استفاده های خارجی یا زیر آب) و مقدار متفاوتی از تراکم ال ای دی در هر متر از نوار وجود دارد.

نورپردازی نمای ساختمان با نواری آدرس پذیر

تفاوت LED هوشمند و معمولی

فرق اصلی بین ال ای دی های نواری هوشمند یا SMART LED strips و ال ای دی های نواری rgb معمولی regular RGB LED strips بسیار ساده است: همه ی نوارهای هوشمند با درایور های دیجیتال (میکروکنترلرها) مجهز شده است. این درایورها داده ها را به وسیله یک گذرگاه دیجیتال دریافت کرده و یک یا چند ال ای دی را بصورت مجزا و مستقل کنترل می کنند. (این کار واسه نوارهای آر جی بی معمولی امکان پذیر نیست.) در زمان استفاده از ال ای دی نواری پیکسلی به روی رنگ تک تک ال ای دی ها می توان کنترل داشت، اما در ال ای دی نواری RGB معمولی همه ال ای دی ها دستور یکسانی دریافت میکنند و رنگشان با یک دستور تغییر میکنند.

نواری آر جی بی در نورپردازی نما ، نواری دیجیتال ، نواری آدرس پذیر

کنترل ال ای دی نواری آر جی بی معمولی و هوشمند

می توان ال ای دی های RGB معمولی را با یک تنظیم کننده روشناییِ (دیمر) ال ای دی ساده کنترل کرد. ساده ترین نوع از این کنترلر ها (کنترلر آر جی بی) دارای سه کانال تنظیم می باشند: کانالهای R (قرمز)، G (سبز) و  B(آبی) در نوار ال ای دی هستند. اگر می خواهید از تنظیم روشنایی نور ساطع شده مطمئن شوید، این کارکرد واسه شما ضروری می باشد.

کنترلر آر جی بی و پیکسلی آترین نوین ، کنترلر ال ای دی نواری آر جی بی

از طرفی جهت کنترل ledهای نواری آی سی دار (هوشمند)، بi کنترلر ال ای دی دیجیتال نیاز خواهید داشت. شما امکان دارد وقتی به نوارهای هوشمند نیاز داشته باشید که مایل هستید دکوراسیون داخلی بسازید. مازاد بر این، تابلوی اعلانات و صفحات ویدیویی هم داخل و هم خارج از ساختمان ها از این نوارها استفاده میکنند. در مجموع سه نوع کنترلر ال ای دی نواری آی سی دار (کنترلر دیجیتال) وجود دارد: مستقل standalone (آفلاین)، تابع  slave (آنلاین)، موسیقی-رقص نور و قابل برنامه ریزی یا آدرس پذیری music-and-lights and programmable  (کنترل از راه دور)

استریپ آی سی دار در نورپردازی هوشمند

با کنترلرهای ال ای دی دیجیتال می توان هر پیکسل را مستقلا و بدون تاثیر بر سایر پیکسل ها تنظیم کرد. برنامه های کنترلی میتوانند آفلاین ذخیره بشوند (به عنوان مثال روی یک کارت حافظه جانبی) و یا آنلاین که در این حالت به وسیله پروتکل اترنت Ethernet protocol منتقل می شوند. جهت ایجاد چنین برنامه هایی از اپلیکیشن های LedEdit و LedBuild استفاده میشود.

اتصال کنترلر دیجیتال

کنترلرهای دیجیتال به کانال های تنظیم پذیر dimmable channels مجهز نشده اند، به جای آن دارای یک درگاه آی سی دیجیتال میباشند: DATA (DAT) واسه نوارهای WS2811/WS2812B و Clock (CLK) واسه نوارهای WS2801. این درگاههای دیجیتال واسه انتقال اطلاعات تک تک ال ای دی های یک نوار هوشمند استفاده می شوند. بنابراین کنترلرهای ال ای دی دیجیتال، اطلاعات را از حافظه جانبی دریاف کرده و به وسیله درگاه به نوار هوشمند ارسال می کنند. بعنوان نمونه نحوه اتصال کنترلر دیجیتال در شکل زیر واسه یک رشته ال ای دی آی سی دار نمایش داده شده است.

کنترلر پیکسلی ، اتصال کنترلر دیجیتال ، کنترلرهای دیجیتال

LED نواری پیکسلی (هوشمند) جهت کنترل ال ای دی ها با درایورهای آی سیِ ال ای دی LED IC drivers (میکروچیپ ها) مجهز شده است. امروزه مدلهای کمتری از نوارهای هوشمند وجود دارند، مانند: WS2801، WS2811، WS2812B.
مدل جدیدی از نوار هوشمند WS2813 جدیدا وارد بازار شده اند. این نوع ارتقاء یافته نوار WS2812B است که حاوی خط انتقال داده دوگانه می باشد. به سبب این ویژگی خیلی جذاب، در صورت از کار افتادن یکی از ال ای دی ها، باقی آن ها به کار خود ادامه می دهند. نوارهای WS2813 میتوانند از طریق همان کنترلرهایی که واسه مدلهای WS2811 و WS2812B استفاده می گردند، کنترل شوند. نمودار اتصال نوار WS2813 و تفاوت آن با نوار WS2812B در شکل زیر نشان داده شده است.

ws2813 ، ws2812 ، ws2811 ، میکرو چیپ

استریپ دیجیتال افکت دار ، نواری دیجیتال ، استریپ دیجیتال

برای دیدن ویدیو های بیشتر در آپارات کلیک کنید.
جهت خرید آنلاین نواری آر جی بی و نواری آی سی دار  به وبسایت آترین نوین مراجعه کنید.