روشنایی محیط

یک روز خوب، با هر حال و احوالی که داشته باشید، مکان دنجی برای خلوت یک نفره، یا گوشه دنجی گرم و صمیمی برای جمع شاد با دوستانتان، تصور شما از یک رستوران برای چنین روزی که در آن اوقات خوشی میگذرانید، چیست؟ اگر اولین موردی که به ذهنتان رسیده است، یک رستوران آرام و دلنشین است، قطعا نور خوب و روشنایی جذاب و شاید شیک و خاص آن هم در گوشه ای از این تصورات باشد. اطلاع از ترفندهایی برای نورپردازی رستوران، به شما کمک می کند این محیط را برای مشتری خود، واقعی و در دسترس کنید.

آسمان شب رستوران ، نورپردازی رستوران

نورپردازی رستوران ها تاثیر بسیاری بر جذب مشتری دارد. در واقع اگر بتوان با دکوراسیون و نورپردازی اصولی حس خوب و آرامش را به مشتری القا کرد می توان به کسب و کار رونق بخشید. این که فضای رستوران  حس دوستانه ای را برای مشتری ایجاد کند سبب می شود تا رستوران پاتوق همیشگی برای افراد شود؛ اما اطلاع از ترفند نورپردازی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و باید طبق اصول اساسی نورپردازی این کار را انجام داد. با انتخاب چراغ های ال ای دی مناسب می توان سبب جذب مشتری با نورپردازی شود.

اگر روشنایی و نور رستوران به خوبی اجرا نشده باشدف حتی اگر غذای آن خوشمزه باشد و نوشیدنی‌هایی خنک و دلچسب داشته باشند، مشتریان چندان میلی به بازگشت مجدد به آن رستوران را ندارند، در عوض نورپردازی مطلوب رستوران سبب ایجاد حس آرامش و رضایت در مشتری می‌شود.

تحقیقات جدید مشخص کرده‌ است که ۷۲٪ مشتریان رستورانی با روشنایی نامطلوب ، اقدام به ترک زودهنگام رستوران کرده‌اند. همچنین این تحقیقات نشان داده اند که ۷۴٪ مشتریان رستوران‌هایی که نور مناسب و حساب‌ شده‌ای دارند، مایل به بازگشت و گذراندن زمان بیشتری در آن رستوران را دارند.

معمولا انتخاب نوع نورپردازی به عنوان کار آخر در نظر گرفته می شود، ولی در واقع اساس یک طراحی، معماری مناسب است.
نورپردازی مناسب می تواند فضای شما را جلوه ببخشد و یا خراب کند، پس ارزش دارد در زمان طراحی نقشه ی معماری به آن فکر کرد.
به طور مثال به میزها در رستوران فکر کنید، جهت این که تمام میزها نورپردازی مناسبی داشته باشند، باید محل نصب همه ی لوازم روشنایی و نورپردازی را در ذهن داشته باشیم تا بتوان برای هر میز به طور جداگانه یک منبع نور ایجاد کرد.

نورپردازی رستوران با پروژکتور ، نورپردازی کافی شاپ

انواع نورپردازی رستوران

قبل از دانستن نکته های نورپردازی داخلی رستوران ها، اول لازم است با انواع نورپردازی و روشنایی در رستورانها آشنا شوید: سه نوع نورپردازی در رستوران وجود دارد که با ترکیب مناسب آن ها با یکدیگر، می توان یک نورپردازی خاص و لوکس به وجود آورد.

۱-نورپردازی محیطی:

نورپردازی اصلی و روشنایی کلی محیط رستوران را نورپردازی محیطی می گویند.

۲-نورپردازی ضروری :

 نورپردازی مناسب به مشتریان در خواندن منو و خوردن غذا کمک می کند، همین طور به آشپزها و گارسون ها کمک می کند تا وظایف خود را در سالن غذاخوری و آشپزخانه به بهترین نحو انجام دهند.

۳- نورپردازی تزیینی:

نورپردازی تزئینی جنبه زیبایی دارد و باعث بهتر و بزرگتر دیده شدن رستوران می شود، می توانید با استفاده از نورهای رنگی برای نورپردازی بر روی مجسمه، تابلو و آثار هنری استفاده کرد.

نورپردازی ها در رستوران ها مختلف است و می توان هر کدام از انواع نورپردازی رستوران را انتخاب کنید. احتمالا زمان رفتن به رستوران با انواع نورپردازی برخورد داشته اید و آنها را دیده اید. یکی از انواع نورپردازی رستوران به گونه ای است که کل فضا و سالن رستوران از نور و روشنایی کامل بهره برده و چراغها در کل محیط پخش شده اند، اما نوع دیگر که بیشتر در کافه ها شاهد آن هستیم فقط جهت خواندن منوی غذا و کافه کاربرد دارند و در واقع از روشنایی کمتری برخوردار می باشند.

نورپردازی رستوران با چراغ دفنی ، نورپردازی سنگ فرش ،

چگونه روشنایی رستوران را بهبود ببخشیم؟

نورپردازی اصولا باید متناسب با کاربرد و بهره وری محیط باشد، قبل از تعیین نحوه نورپردازی، اول باید سبک رستوران را مشخص کرد. یک رستوران مدرن و لوکس از چراغهای روشنایی و نورپردازی امروزی استفاده می کند و یک رستوران با محیطی قدیمی و نوستالژیک، نورپردازی رومانتیک و کلاسیک را انتخاب می کند. بعد از مشخص کردن سبک کاری رستوران، نورپردازی متناسب با آن را انتخاب کنید و جذابیت و دلنوازی رستوران خود را افزایش دهید.
دکوراسیون رستوران و کاغذ دیواری با رنگ های روشن به نور کمک می کنند تا خود را بهتر و بیشتر در محیط رستوران نشان دهد، دکوراسیونی با چوب و کاغذ دیواری تیره نور بیشتری را به خود جذب می کند و تعادل در نورپردازی و دکوراسیون را از بین می برد.

نورپردازی محیطی ، نورپردازی ضروری ، نورپردازی تزئینی

معمولا یک پیتزا فروشی ساده به میزهایی با شمع روشن نیاز ندارد و علاوه بر آن استیک فروشی‌ هم نیاز به چراغ‌های چشمک زن ندارد. همه این تزئینات مطابق با ظاهر و حسی است که می‌خواهید به افراد القا شود.
یک رستوران سنتی فضایی رمانتیک و قدیمی‌ را به نمایش می‌گذارد و یک رستوران مدرن با نور مناسب و نوع دکوراسیون مخصوص خودش فضایی شیک و خاص را به مشتری القا می‌کند. بخش غذاخوری رستوران مهم‌ترین قسمت رستوران است، بنابراین باید روشن تر، راحت و شیک باشد تا مشتری بتواند به راحتی منو را بخواند و انتخاب مناسبی داشته باشد. همچنین نصب تابلوهای نقاشی زیبا در رستوران حس خوبی به افراد منتقل می‌نماید.

نورپردازی تالار ، دکوراسیون تالار ، روشنایی تالار

ایجاد حس صمیمیت با نورپردازی رستوران

این که تنها به کیفیت غذا و یا دکوراسیون فضای رستوران توجه کنید برای جذب مشتری کافی نیست. شما باید محیطی را در رستوران خود فراهم آورید که فرد تمایل داشته باشد وقت بیشتری را در رستوران صرف کند. این موضوع موجب می شود تا دفعات بعدرستوران شما را انتخاب کند. داشتن حس صمیمیت و آرامش سبب جلب نظر افراد می شود که این موضوع را می توان با یک نورپردازی اصولی انجام داد.

اگر روشنایی رستوران به صورتی باشد که چشم فرد را خسته کند، مشتری زمان کمتری را در رستوران سپری می کند و رغبت کمتری به ماندن در رستوران شما خواهد داشت. بنابراین باید با استفاده از نورپردازی مناسب رستوران به صورت اصولی و استفاده از چراغ های ال ای دی زیبا و چشمگیر این مورد را در نظر بگیرید و به آن بپردازید. آن چه که باید اطلاع کافی داشته باشید تاثیر نورپردازی بر روح و روان افراد است و در رستوران نباید تنها به جسم افراد و کیفیت غذا توجه کرد.

نورپردازی رستوران ، روشنایی رستوران ، دکوراسیون رستوران

ساعات ارائه سرویس رستوران چه ساعت هایی از روز است؟ به یاد داشته باشید نورپردازی خاص رستوران حس مورد نظر شما را به افراد القا می‌کند. اگر در حال سرو پنکیک یا سر میز شام هستید نمی‌توانید از نورپردازی رمانتیک استفاده کنید. هر کدام یک از مراسم‌ها به نورپردازی خاصی نیازمند است. به عنوان مثال نورپردازی رستوران در صبح زود به تعداد لامپ‌های بیشتری نیاز دارد. در ظهر رستوران به روشنایی و نور ملایم نیازمند است.
در فست فودها و مکان‌هایی که افراد غذای سفارشی را در آن محیط نمی‌خورند، نوع نورپردازی می‌تواند به جابجایی سریع‌تر وبهتر مشتریان کمک کند.
و اما روشنایی در شب باید طوری باشد تا افراد بتوانند به راحتی منو را خوانده و راحت غذا بخورند و حس آرامش داشته باشند.

ارتباط اشتها با نورپردازی رستوران

روشنایی و نورپردازی رنگی می تواند تاثیر زیادی بر اشتهای افراد داشته باشد در حدی که این موضوع در رستوران ها از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل باید به نورپردازی رستوران توجه ی ویژه ای داشته باشید. می توان از رنگ های مختلف در نورپردازی و روشنایی رستوران استفاده کرد اما باید دقت کنید که فقط در قسمت های خیلی کوچک و یا تنها برای تزئین قسمتی از سالن از رنگ هایی مثل قرمز، آبی و… استفاده کنید زیرا استفاده از چراغ های رنگی به صورت کلی باعث از بین رفتن اشتها در مشتری می شود.
ترکیب نور رنگی با چراغ سفید یا زرد می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد اما دقت کنید به رنگ های انتخاب شده که حتما با دکوراسیون رستوران هماهنگ باشند و برای مشتری نیز حس خوشایندی را ایجاد کند.

دکور رستوران ، تالار ، نور سفید و نور زرد

نگاه مستقیم مشتریان به نقاط روشن و چشم نواز رستوران است. از تجهیزاتی مثل مجسمه‌، اثرهای هنری و یا تابلوهای نقاشی استفاده کنید که قابلیت درخشش و تابانده شدن نور بر روی آن‌ وجود داشته باشد.
جهت تقسیم نور حتی می‌توان قسمت هایی از رستوران مانند آشپزخانه‌های باز (اپن) و یا ورودی رستوران که موجب جلب توجه مشتریان می‌شوند، استفاده کرد.

نورپردازی و روشنایی رستوران و کافی شاپ و روشنایی

نور كم مى تواند آرامش بخش و رمانتيك باشد و افراد را تشويق به گذراندن وقت بيشترى در آن محیط نماید. اين مکانها معمولاً از لامپ هايى با دكمه تنظيم كننده شدت نور (Dimmer) و نورهاى تزئينى تابيده شده به تابلوها، پله ها و . . . استفاده مى كنند. نور كم صميميت بيشترى را ايجاد مى كند زیرا به مشتريان اجازه مى دهد تا احساس راحتى بيشترى نسبت به فضاهاى ديگر داشته باشند.
روشنايى زياد سبب ايجاد حس تحرك بيشترى در مشتریان نسبت به مکانهايى با نور كم مى شود و اين بدين معنى می باشد كه مشتريان شما در اين حالت بسيار هوشيار هستند. نور زياد مناسب محیط هايى با انرژى بالا مثل فروشگاه مواد غذايى، كافى شاپ و يا رستوران هاى خانوادگى مى باشد. اين مدل نورپردازى را مى توانید با استفاده از پنجره هاى بزرگ انجام دهید كه نور طبيعى را به داخل فضا راه دهد.

نورپردازی رستوران پیکسل پوینت ، روشنایی پیکسل پوینت

نورپردازی سقف رستوران ، پنل گرد ، سیلندری

نورپردازی ال ای دی آفتابی ، نورپردازی دیجیتال

جهت دیدن ویدیو های بیشتر در آپارات کلیک کنید